Foto: Paul Alexandru
Selecție și comentarii: Ioana Dinescu
Înainte de a-mi prezenta selecția, simt nevoia să fac – din
nou – niște precizări legate de criteriile după care mă ghidez atunci când
evaluez un poem scris pentru o fotografie. Întotdeauna această selecție va
rămâne subiectivă, depinzând de filtrul celui care citește și ”judecă” poemele.
Acest lucru trebuie asumat de oricine se află pe scaunul ”juriului”. Și totuși,
în viziunea mea, există niște criterii generale de care ar trebui să ținem
seama toți: atât ”jurații” cât și publicul care citește selecția evaluatorilor.
Pentru ca alegerile noastre să nu pară prea opace, iată care ar fi aceste
principii.
- Legătura poemului cu
imaginea. Mi se întâmplă de multe ori să las deoparte un poem reușit, doar
deoarece constat că versurile pot ”trăi” foarte bine și fără fotografia ”mamă”.
Ideal ar fi ca haiku-ul respectiv să nu poată fi înțeles și savurat decât cu
imaginea în față. Sau măcar ca cititorul să poată simți cum firele poemului se
leagă ca un cordon ombilical de poză. Dacă poemul este ”independent”, cât de
reușit ar fi acesta, înseamnă că mecanismul de bază al concursului nu a fost
înțeles.
- Coerența intrinsecă
și originalitatea poemului. Criteriul acesta reprezintă latura opusă celui
de mai sus. Degeaba am o legătură evidentă și reușită cu imaginea, dacă
versurile în sine nu sunt viabile. Poemul nu are voie să rezume sau să repete
plicticos - și politicos - ceea ce ochiul vede deja în fotografie. Ca să citez
o sintagmă pe care ne-o spunem, glumind, eu și Lavana: dacă poza e cu o frunză,
nu mai scriu tot despre frunză! Haiku-ul trebuie să fie ”pornit” din imagine,
dar nu să rămână o reflexie palidă a ei. Trebuie să respecte (măcar o parte)
dintre criteriile formale de scriere ale acestui gen liric, să fie ”rotund”, să
aibă o idee bine definită și inteligibilă și, foarte important, să existe un
mesaj original.
Cu aceste precizări trec la selecția lunii aprilie. Ordinea
prezentării este aleatorie.
Nr. 4
pospai de bani albi –
coşul cetăţeanului
la înălţime
(Vasilica Grigoraș)
Un senryu cum scrie la carte, care interpretează magistral
câteva elemente ale fotografiei, îmbinându-le într-un tot unitar și ironic.
”Coșul” zilnic este – în imagine - în mod evident la înălțime, cu alte cuvinte,
în viața noastră de cetățeni ”sub vremi”, e clar că prețurile au crescut.
Pospaiul de zăpadă adunat pe coș se transformă în poem în bănuți albi (și
puțini!). Mai frumos și mai nimerit nu se putea spune!
Nr. 6
vis de fost sportiv -
zăpada acoperind
nu doar tâmplele
(Mihai Talașman)
Excelentă interpretare a imaginii. Ni-l putem imagina
convingător pe bătrânul sportiv, ajuns la vârsta artrozelor, privind cu jale
coșul de baschet peste care – din cauza nefolosinței – se așterne încet zăpada,
praful, uitarea…… Rămâne doar visul despre trecutul troienit de vreme.
Nr. 9
pulovăr în lucru -
puţin din albul iernii
cu ghemul din coş
(Argentina Stanciu)
Un haiku delicat ca un tricotaj din mohair pufos. Puntea
între pulover (împletitură) și imagine ”trece” prin plasa coșului (tot o
împletitură și aceea). Albul zăpezii devine albul lânii. Iarna tricotată în
pulover prin albul firului. Foarte frumos!
Nr. 10
aşteptând răspuns -
biletul către Fuji
lângă un inel
(Argentina Stanciu)
O foarte reușită selecție a câtorva elemente din imagine
(chenarul negru, cercul coșului, grămăjoara de zăpadă strânsă pe suport) din
care autorul țese un poem de sine stătător. Chenarul negru devine biletul de
avion, cercul coșului se transformă în inel, iar zăpada crește cât un munte
Fuji. În plus, nesiguranța răspunsului și emoția o resimțim cu toții……oare va
zice aleasa până la urmă ”da”?
Nr. 12
artă modernă –
peste galerie
tăcere înghețată
(Angelescu Cristina)
Unul dintre haiku-urile mele favorite. Poate fiindcă nici
mie nu-mi place arta modernă în mod deosebit. Într-adevăr, imaginea, prin
austeritate si geometria precisă, ne duce ușor cu gândul la unele opere de artă
modernă. Iar iarna din fotografie se suprapune perfect peste sentimentul pe
care-l ai, de multe ori, într-o galerie de artă modernă: anume, o artă ”rece”,
fără ”suflet”, ”înghețată”. Poate că galeria din poem este atât de
neatrăgătoare publicului larg (ca mine, adică), încât nu are vizitatori. De
acolo i se trage și tăcerea înghețată. Nu m-ar mira…. Reușit poem, felicitări!
Nr. 24
seara în spital -
bunicul aruncând iar
ziarul la coș
(Cecilia Birca)
Un poem care m-a intrigat și pe care mărturisesc că mi-a
fost greu să-l ”cuprind” imediat. Revenind asupra lui am înțeles (sau cel puțin
așa cred) în cele din urmă gestul bunicului: ca orice bătrân, acesta citește
ferpare (chenarul negru!), se supără și-l doare sufletul când întâlnește iar
nume cunoscute, se gândește, fiind în spital, că în curând îi vine și lui
rândul, și, în final, aruncă ziarul la coș. Albul spitalului, negrul ferparelor
și coșul de lângă pat: excelentă interpretare a elementelor fotografiei!
Nr.30
cerc de haiku –
o molie dă roată
lunii din geam
(Cristina Apetrei)
Un senryu mucalit, în care geamul este chenarul negru, iar molia
se ”naște” din grămăjoara de zăpadă din centru. Cercul coșului se transformă în
cercul de haijini, care se străduie de decenii să mai ”stoarcă” un poem despre
lună, o lună atât de chinuită, în fel și chip, în mii de versuri, încât, biata
de ea și-a pierdut strălucirea și pare mâncată de molii……
Poeme și autori
1
ecranul
alb -
tata
cocoțându-se
pân' la
antenă
2
omul
vitruvian -
cercul
poeţilor
dispăruţi
Vasile Conioşi-Mesteşanu
3
Un
fluture alb
ieșit
din coconul său -
din nou
”next level”
Petrea Luminița
4
pospai de bani albi –
coşul cetăţeanului
la înălţime
5
doar
promisiuni –
aruncările
la coş
nuci-n
perete
Vasilica Grigoraş
6
vis de
fost sportiv -
zăpada
acoperind
nu doar
tâmplele
Mihai
Talașman
7
traseu nemarcat -
cărarea mai îngustă
și un singur vârf
8
final de sezon -
doar ciripit de pițigoi
peste pârtie
Julia Ralia
9
pulovăr
în lucru -
puţin
din albul iernii
cu
ghemul din coş
10
aşteptând
răspuns -
biletul
către Fuji
lângă
un inel
Argentina Stanciu
11
fentă
la marcaj -
în
cuibul prigoriei
cântece
de cuc
Ioana Bud
12
artă modernă –
peste galerie
tăcere înghețată
Angelescu Cristina
13
meciul suspendat -
toți fulgii
de zăpadă
căzuți în
plasă
14
fileul
întins -
captura
paingului
cât mai la
centru
Dana Ene
15
teren înghețat -
prin plasă roșu' apus
ridică scorul
prin plasă roșu' apus
ridică scorul
Petruța Ionescu
16
cuibul berzelor
rămas fără suflare -
fulgi de păpădii
rămas fără suflare -
fulgi de păpădii
17
în obiectiv
victoria finală -
facturi plătite
victoria finală -
facturi plătite
Silvestru Miclăuș
18
ziua
recoltei -
mai nimic în coșul
de cumpărături
mai nimic în coșul
de cumpărături
19
meci
decisiv -
pe tușă pentru un coș
o majoretă
pe tușă pentru un coș
o majoretă
Luminița Ignea
20
după cutremur–
în orașul părăsit
doar câţiva bătrâni
21
tenor răgușit –
din ce în ce mai rece
clima în sală
Rodica P. Calotă
22
în
așteptare -
adresă
inutilă
nimeni
nu vine
23
o
tentativă -
bulgărele
ironic
a
greșit ținta
Ioan Mugurel Sasu
24
seara în
spital -
bunicul
aruncând iar
ziarul la
coș
25
nimeni în
poză -
moartea
alpinistului
dată
uitării
Cecilia Birca
26
casa părăsită -
înrămată din nou
de florile mărului
înrămată din nou
de florile mărului
27
neaua mieilor -
petalele florilor
în coșul de baschet
petalele florilor
în coșul de baschet
Ana Drobot
28
nicio
minge -
doar
bulgări de zăpadă
aruncați
la coș
Lavinia
Scripcaru
29
gol în
stomac -
niciun
chior pentru
coșul
zilnic
30
cerc de
haiku –
o molie
dă roată
lunii
din geam
Cristina Apetrei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu