duminică, 29 aprilie 2018

POEME EVIDENȚÍATE LA CONCURSUL LUNAR DE HAIGA -- aprilie 2018




Foto: Paul Alexandru

Selecție și comentarii: Ioana Dinescu

Înainte de a-mi prezenta selecția, simt nevoia să fac – din nou – niște precizări legate de criteriile după care mă ghidez atunci când evaluez un poem scris pentru o fotografie. Întotdeauna această selecție va rămâne subiectivă, depinzând de filtrul celui care citește și ”judecă” poemele. Acest lucru trebuie asumat de oricine se află pe scaunul ”juriului”. Și totuși, în viziunea mea, există niște criterii generale de care ar trebui să ținem seama toți: atât ”jurații” cât și publicul care citește selecția evaluatorilor. Pentru ca alegerile noastre să nu pară prea opace, iată care ar fi aceste principii.
- Legătura poemului cu imaginea. Mi se întâmplă de multe ori să las deoparte un poem reușit, doar deoarece constat că versurile pot ”trăi” foarte bine și fără fotografia ”mamă”. Ideal ar fi ca haiku-ul respectiv să nu poată fi înțeles și savurat decât cu imaginea în față. Sau măcar ca cititorul să poată simți cum firele poemului se leagă ca un cordon ombilical de poză. Dacă poemul este ”independent”, cât de reușit ar fi acesta, înseamnă că mecanismul de bază al concursului nu a fost înțeles.
- Coerența intrinsecă și originalitatea poemului. Criteriul acesta reprezintă latura opusă celui de mai sus. Degeaba am o legătură evidentă și reușită cu imaginea, dacă versurile în sine nu sunt viabile. Poemul nu are voie să rezume sau să repete plicticos - și politicos - ceea ce ochiul vede deja în fotografie. Ca să citez o sintagmă pe care ne-o spunem, glumind, eu și Lavana: dacă poza e cu o frunză, nu mai scriu tot despre frunză! Haiku-ul trebuie să fie ”pornit” din imagine, dar nu să rămână o reflexie palidă a ei. Trebuie să respecte (măcar o parte) dintre criteriile formale de scriere ale acestui gen liric, să fie ”rotund”, să aibă o idee bine definită și inteligibilă și, foarte important, să existe un mesaj original.
Cu aceste precizări trec la selecția lunii aprilie. Ordinea prezentării este aleatorie.



Nr. 4
pospai de bani albi –
coşul cetăţeanului
la înălţime
(Vasilica Grigoraș)

Un senryu cum scrie la carte, care interpretează magistral câteva elemente ale fotografiei, îmbinându-le într-un tot unitar și ironic. ”Coșul” zilnic este – în imagine - în mod evident la înălțime, cu alte cuvinte, în viața noastră de cetățeni ”sub vremi”, e clar că prețurile au crescut. Pospaiul de zăpadă adunat pe coș se transformă în poem în bănuți albi (și puțini!). Mai frumos și mai nimerit nu se putea spune!

Nr. 6     
vis de fost sportiv -
zăpada acoperind
nu doar tâmplele
(Mihai Talașman)

Excelentă interpretare a imaginii. Ni-l putem imagina convingător pe bătrânul sportiv, ajuns la vârsta artrozelor, privind cu jale coșul de baschet peste care – din cauza nefolosinței – se așterne încet zăpada, praful, uitarea…… Rămâne doar visul despre trecutul troienit de vreme.

Nr. 9
pulovăr în lucru -
puţin din albul iernii
cu ghemul din coş
(Argentina Stanciu)

Un haiku delicat ca un tricotaj din mohair pufos. Puntea între pulover (împletitură) și imagine ”trece” prin plasa coșului (tot o împletitură și aceea). Albul zăpezii devine albul lânii. Iarna tricotată în pulover prin albul firului. Foarte frumos!

Nr. 10   
aşteptând răspuns -
biletul către Fuji
lângă un inel
(Argentina Stanciu)

O foarte reușită selecție a câtorva elemente din imagine (chenarul negru, cercul coșului, grămăjoara de zăpadă strânsă pe suport) din care autorul țese un poem de sine stătător. Chenarul negru devine biletul de avion, cercul coșului se transformă în inel, iar zăpada crește cât un munte Fuji. În plus, nesiguranța răspunsului și emoția o resimțim cu toții……oare va zice aleasa până la urmă ”da”?

Nr. 12   
artă modernă –
peste galerie
tăcere înghețată
(Angelescu Cristina)

Unul dintre haiku-urile mele favorite. Poate fiindcă nici mie nu-mi place arta modernă în mod deosebit. Într-adevăr, imaginea, prin austeritate si geometria precisă, ne duce ușor cu gândul la unele opere de artă modernă. Iar iarna din fotografie se suprapune perfect peste sentimentul pe care-l ai, de multe ori, într-o galerie de artă modernă: anume, o artă ”rece”, fără ”suflet”, ”înghețată”. Poate că galeria din poem este atât de neatrăgătoare publicului larg (ca mine, adică), încât nu are vizitatori. De acolo i se trage și tăcerea înghețată. Nu m-ar mira…. Reușit poem, felicitări!

Nr. 24
seara în spital -
bunicul aruncând iar
ziarul la coș
(Cecilia Birca)

Un poem care m-a intrigat și pe care mărturisesc că mi-a fost greu să-l ”cuprind” imediat. Revenind asupra lui am înțeles (sau cel puțin așa cred) în cele din urmă gestul bunicului: ca orice bătrân, acesta citește ferpare (chenarul negru!), se supără și-l doare sufletul când întâlnește iar nume cunoscute, se gândește, fiind în spital, că în curând îi vine și lui rândul, și, în final, aruncă ziarul la coș. Albul spitalului, negrul ferparelor și coșul de lângă pat: excelentă interpretare a elementelor fotografiei!

Nr.30    
cerc de haiku –
o molie dă roată
lunii din geam
(Cristina Apetrei)

Un senryu mucalit, în care geamul este chenarul negru, iar molia se ”naște” din grămăjoara de zăpadă din centru. Cercul coșului se transformă în cercul de haijini, care se străduie de decenii să mai ”stoarcă” un poem despre lună, o lună atât de chinuită, în fel și chip, în mii de versuri, încât, biata de ea și-a pierdut strălucirea și pare mâncată de molii……

Poeme și autori


1
ecranul alb -
tata cocoțându-se 
pân' la antenă


2
omul vitruvian -
cercul poeţilor
dispăruţi

Vasile Conioşi-Mesteşanu

3
Un fluture alb
ieșit din coconul său -
din nou ”next level”

Petrea Luminița
4
pospai de bani albi –
coşul cetăţeanului
la înălţime


5
doar promisiuni –
aruncările la coş
nuci-n perete

Vasilica Grigoraş

6
vis de fost sportiv -
zăpada acoperind 
nu doar tâmplele

Mihai Talașman

7
traseu nemarcat -
cărarea mai îngustă
și un singur vârf



8
final de sezon -
doar ciripit de pițigoi 
peste pârtie 

Julia Ralia 

9
pulovăr în lucru -
puţin din albul iernii
cu ghemul din coş


10
aşteptând răspuns -
biletul către Fuji 
lângă un inel

Argentina Stanciu

11
fentă la marcaj -
în cuibul prigoriei
cântece de cuc

Ioana Bud


12
artă modernă –
peste galerie
tăcere înghețată

Angelescu Cristina

13
meciul suspendat -
toți fulgii de zăpadă 
căzuți în plasă 

14
fileul întins -
captura paingului
cât mai la centru

Dana Ene

15
teren înghețat -
prin plasă roșu' apus
ridică scorul

Petruța Ionescu

16
cuibul berzelor
rămas fără suflare -
fulgi de păpădii

17
în obiectiv
victoria finală -
facturi plătite


Silvestru Miclăuș

18
ziua recoltei -
mai nimic în coșul
de cumpărături


19
meci decisiv -
pe tușă pentru un coș
o majoretă

Luminița Ignea

20
după cutremur–
în orașul părăsit
doar câţiva bătrâni

21
tenor răgușit –
din ce în ce mai rece
clima în sală

Rodica P. Calotă

22
în așteptare -
adresă inutilă
nimeni nu vine

23
o tentativă -
bulgărele ironic
a greșit ținta

Ioan Mugurel Sasu

24
seara în spital -
bunicul aruncând iar
ziarul la coș

25
nimeni în poză -
moartea alpinistului
dată uitării

Cecilia Birca

26
casa părăsită  -
înrămată din nou
de florile mărului 

27
neaua mieilor -
petalele florilor 
în coșul de baschet

Ana Drobot

28
nicio minge -
doar bulgări de zăpadă
aruncați la coș

Lavinia Scripcaru

29
gol în stomac -
niciun chior pentru
coșul zilnic

30
cerc de haiku –
o molie dă roată
lunii din geam

Cristina Apetrei


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu