foto : Constantin Brosu
SELECȚIE -- IOANA DINESCU
Dintr-un total de 14
poeme, câte s-au strâns la această ediție a concursului nostru, nu am putut
alege decât trei. Observația generală este că multe dintre ele, deși au la bază
idei interesante, suferă din cauza construcției. De multe ori exhibarea prea subliniată
(dacă pot folosi acest pleonasm!) a sentimentelor autorului face din poem o
înșiruire lacrimogenă de platitudini. Alteori, versurile suferă pur și simplu
de banalitate. Sunt previzibile și fără adâncime. Iată lucruri de care trebuie
să ne ferim ca Scaraoțchi de tămâie atunci când compunem un haiku. Recomand,
deci, mai mult spirit autocritic atunci când ”dați drumul în larg” unui poem.
Acestea fiind spuse, selecția mea este următoarea:
6.
clepsidră spartă -
castelele de nisip
luate de val / Violeta Urdă
Un poem criptic, care se
bazează mult pe legături de parfum, atât între imagine și versuri, cât și în
interiorul juxtapunerii dintre cele două părți ale poemului. O posibilă
interpretare ar fi aceea unde clepsidra spartă reprezintă ieșirea din timp, sau
momentul în care pe firul vieții apare neprevăzutul, incidentul ce schimbă
macazul, obligându-ne să facem cei doi pași esențiali pentru existența noastră:
criza și repoziționarea față de vechiul sistem de valori. Într-un asemenea
moment, tot eșafodajul de vise, speranțe, socoteli, așteptări, planuri și
proiecte o ia la vale asemenea unei grămăjoare de nisip luate de val.
Un haiku cu ”ecou” și
miez, frumos legat de imagine.
7.
berzele-ntoarse -
lângă casa cea veche
chirpici la uscat / Luminița Ignea
Puntea către fotografie este țesută printr-o asociere originală: ”castelul”
din imagine devine o modestă bojdeucă din chirpici, care trebuie ”lipită” pe
ici, pe colo, căci vechimea o face șubredă. Și totuși berzele se întorc la ea:
un semn al dăinuirii, speranței și în ultimă instanță al vieții care merge mai
departe. De remarcat contrastul între cele două părți ale poemului: întoarcerea
berzelor = înnoire, renaștere și casa cea veche cârpită cu chirpici = ideea de
decrepitudine, perimare, uzură, sărăcie.
5.
turnul Babel –
acelaşi mesaj in scoici
fără interpret / Doina Wurm
Excelent saltul de la imagine la poem. Într-adevăr, construcția de nisip
are o asemănare izbitoare cu turnul Babel, așa cum este el în general reprezentat
în pictură. Toate diferențele și neînțelegerile între diversele graiuri ale
popoarelor sunt anulate de limbajul non-verbal: scoica și cântecul mării pe
care-l cântă aceasta, mesaj receptat și descifrat de toți.
Deși ideea este foarte frumoasă, aș recomanda autorului să mai cizeleze un
pic versurile 2 și 3, căci exprimarea este cam greoaie și destul de prolixă.
POEME ȘI AUTORI
Nr.
crt
|
Poem
|
autor
|
1
|
vară târzie -
rămase pe plajă
doar amintirile
|
Carmen Duvalma
|
2
|
insula păcii -
din solul de peste mări doar un coif pe țărm |
Cecilia Birca
|
3
|
naufragiat -
pe țărm templul ridicat fără unelte |
|
4
|
revărsându-se
valuri calde din şirag–
sipetul deschis
|
Doina Wurm
|
5
|
turnul Babel –
acelaşi mesaj in scoici
fără interpret
|
|
6
|
clepsidră spartă -
castelele de nisip
luate de val
|
Violeta Urdă
|
7
|
berzele-ntoarse -
lângă casa cea veche chirpici la uscat |
Luminița Ignea
|
8
|
luați de valuri -
castelele din Spania cresc printre stoloni |
|
9
|
vară târzie -
penarul cu scoici șters de
umbrele toamnei
|
Petruța Ionescu
|
10
|
plecat departe -
prizonier într-o scoică
vuietul mării
|
Scripcaru
Lavinia
|
11
|
joacă de copii -
punându-mă pe gânduri
castelul din nisip
|
|
12
|
sfârșit de sezon -
doar o mină rămasă pe țărmul pustiu |
Petru-Ioan Gârda
|
13
|
aniversare –
adăugând mării
alte lacrimi
|
Cristina
Apetrei
|
14
|
sfârșit de sezon –
inelul de logodnă
aruncat în valuri
|
|
15
|
la malul mării
alți pași care se despart –
castel de nisip
|
Mirela Brăilean
|
16
|
vara la final –
înc-un castel de nisip
șters de primul val
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu