joi, 1 noiembrie 2018

SELECȚIE OCTOMRIE 2018





foto : Constantin Brosu

SELECȚIE  -- IOANA DINESCU


Dintr-un total de 14 poeme, câte s-au strâns la această ediție a concursului nostru, nu am putut alege decât trei. Observația generală este că multe dintre ele, deși au la bază idei interesante, suferă din cauza construcției. De multe ori exhibarea prea subliniată (dacă pot folosi acest pleonasm!) a sentimentelor autorului face din poem o înșiruire lacrimogenă de platitudini. Alteori, versurile suferă pur și simplu de banalitate. Sunt previzibile și fără adâncime. Iată lucruri de care trebuie să ne ferim ca Scaraoțchi de tămâie atunci când compunem un haiku. Recomand, deci, mai mult spirit autocritic atunci când ”dați drumul în larg” unui poem.

Acestea fiind spuse,  selecția mea este următoarea:


6.
clepsidră spartă -
castelele de nisip
luate de val / Violeta Urdă

Un poem criptic, care se bazează mult pe legături de parfum, atât între imagine și versuri, cât și în interiorul juxtapunerii dintre cele două părți ale poemului. O posibilă interpretare ar fi aceea unde clepsidra spartă reprezintă ieșirea din timp, sau momentul în care pe firul vieții apare neprevăzutul, incidentul ce schimbă macazul, obligându-ne să facem cei doi pași esențiali pentru existența noastră: criza și repoziționarea față de vechiul sistem de valori. Într-un asemenea moment, tot eșafodajul de vise, speranțe, socoteli, așteptări, planuri și proiecte o ia la vale asemenea unei grămăjoare de nisip luate de val.
Un haiku cu ”ecou” și miez, frumos legat de imagine.

7.
berzele-ntoarse -
lângă casa cea veche
chirpici la uscat / Luminița Ignea

Puntea către fotografie este țesută printr-o asociere originală: ”castelul” din imagine devine o modestă bojdeucă din chirpici, care trebuie ”lipită” pe ici, pe colo, căci vechimea o face șubredă. Și totuși berzele se întorc la ea: un semn al dăinuirii, speranței și în ultimă instanță al vieții care merge mai departe. De remarcat contrastul între cele două părți ale poemului: întoarcerea berzelor = înnoire, renaștere și casa cea veche cârpită cu chirpici = ideea de decrepitudine, perimare, uzură, sărăcie.

5.
turnul Babel –
acelaşi mesaj in scoici
fără interpret / Doina Wurm

Excelent saltul de la imagine la poem. Într-adevăr, construcția de nisip are o asemănare izbitoare cu turnul Babel, așa cum este el în general reprezentat în pictură. Toate diferențele și neînțelegerile între diversele graiuri ale popoarelor sunt anulate de limbajul non-verbal: scoica și cântecul mării pe care-l cântă aceasta, mesaj receptat și descifrat de toți.
Deși ideea este foarte frumoasă, aș recomanda autorului să mai cizeleze un pic versurile 2 și 3, căci exprimarea este cam greoaie și destul de prolixă.



POEME ȘI AUTORI

Nr.
crt
Poem
autor
1
vară târzie -
rămase pe plajă
doar amintirile 

Carmen Duvalma

2
insula păcii -
din solul de peste mări
doar un coif pe țărm

Cecilia Birca
3
naufragiat -
pe țărm templul ridicat
fără unelte


4
revărsându-se
valuri calde din şirag–
sipetul deschis

Doina Wurm
5
turnul Babel –
acelaşi mesaj in scoici
fără interpret


6
clepsidră spartă -
castelele de nisip
luate de val

Violeta Urdă

7
berzele-ntoarse -
lângă casa cea veche
chirpici la uscat

Luminița Ignea
8
luați de valuri -
castelele din Spania
cresc printre stoloni


9
vară târzie -
penarul cu scoici șters de
umbrele toamnei

Petruța Ionescu

10
plecat departe -
prizonier într-o scoică
vuietul mării

Scripcaru Lavinia
11
joacă de copii -
punându-mă pe gânduri
castelul din nisip


12
sfârșit de sezon -
doar o mină rămasă
pe țărmul pustiu

Petru-Ioan Gârda
13
aniversare –
adăugând mării
alte lacrimi

Cristina Apetrei
14
sfârșit de sezon –
inelul de logodnă
aruncat în valuri


15
la malul mării
alți pași care se despart –
castel de nisip

Mirela Brăilean
16
vara la final –
înc-un castel de nisip
șters de primul val



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu